За біблійною
оповідкою саме цього дня померла Діва
Марія, в народі ж це свято (так саме
свято, бо вважається, що Діва Марія таким
чином приєдналась до свого сина)
іменується Першою Пречистою.
В цей
день традиційно починається посів
озимини. Початку засіву народ надає
особливого значення, це стосується як
весняного так і осіннього засівів.
На
цей день припадає і обряд заготівлі
калини, яка стала символом України.
Калину збирають дівчата. Робити це
потрібно після церковної відправи. Сам
процес проходить досить цікаво з піснями
та хороводами.
Від
Першої пречистої починаються шлюбні
дійства - "оглядини" та "заручини".
Тож цього дня чекають з нетерпінням
дівчата, а хлопці хвилюються, аби не
довелось скуштувати гарбузової каші.
Від
цього дня розпочинається "молоде
бабине літо", яке триває до 11 вересня.
Прийшла
Пречиста - "сватів несе нечиста"
історична
довідка:
День
смерті Пресвятої Богородиці Успінням,
бо після смерті її тіло не зазнало
тління, але одразу з душею було взяте
до неба. Немає історичних даних, як довго
Божа Мати ще перебувала на землі після
Христового Вознесіння, ані коли, де і
як Вона померла, бо про це у Євангелії
нічого не згадано. Церковний рік не
тільки багатий на різні Богородичні
празники, але він також ними починається
і завершується. Його відкриває празник
Різдва Пресвятої Богородиці, а завершує
її славне Успіння, що в наших літургійних
книгах має таку величну назву: «Успіння
Пресвятої славної Владичиці нашої
Богородиці і Приснодіви Марії». Основу
празника Успіння творять священна
традиція Церкви від апостольських
часів, постійна віра Церкви та однозгідна
думка Святих Отців і Вчителів Церкви
першого тисячоліття християнства.
Празник
Успіння належить до найстарших
Богородичних празників. Він почався
Єрусалимі невдовзі після Собору в Ефесі
(431 р.). Первісне празнування пам'яті
Успіння під впливом Єфеського Собору
наголошувало радше привілей її
Богоматеринства і тому звалося «Свято
Марії-Богоматері». В одній з похвальних
бесід на честь преподобного Теодосія
Великого (†529) говориться, що палестинські
монахи щорічно з великим торжеством
святкували 15 серпня«Пам'ять Богоматері»,
тобто пам'ять її Успіння. У Сирії в
п'ятому столітті цей празник мав назву
«Пам'ять Блаженної».
Аж у
шостому столітті празник отримує свою
теперішню назву: «Успіння Пресвятої
Богородиці». У перших віках не всі Церкви
Сходу святкували Успіння одночасно.
Олександрійський патріарх Феодосій
(†567) приписав празнувати Успіння 6
січня, а празник її Внебовзяття 9 серпня.
Ефіопська церква і сьогодні 6 січня
празнує «Успіння тіла нашої Чистої,
Святої, Славної Богородиці Діви Марії»,
а 9 серпня «Вознесіння тіла нашої Діви
Марії, Богородиці на небо». Вірмени
святкують Успіння в неділю між 12 і 18
серпня. Інші Церкви празнували його 18
серпня. Цісар Маврікій (582-602) поширив
празник Успіння на цілу візантійську
державу і наказав святкувати його 15
серпня бо того дня він був осягнув
перемогу над персами.
|